MZK Tychy

16 grudnia 2010 03:17

Co robimy

 

Nasze zadania i cele

Miejski Zarząd Komunikacji został utworzony uchwałą nr 372 Rady Miasta Tychy z dnia 12 września 1996 r. jako zakład budżetowy Miasta Tychy. Od dnia 1 stycznia 2009 roku zgodnie z Uchwałą nr 0150/XXiV/528/08 Rady MIasta Tychy z dnia 30 października 2008 roku działa jako jednostka budźetowa. Struktura organizacyjna jednostki jest dostosowana do zadań nałożonych na MZK.

Do podstawowych zadań MZK należy organizowanie komunikacji zbiorowej, a przede wszystkim projektowanie linii komunikacyjnych, sporządzanie rozkładów jazdy, zawieranie umów z firmami wykonującymi przewozy pasażerskie (przewoźnikami) oraz kontrolowanie jakości usług przewozowych. MZK pobiera także od pasażerów opłaty za usługi przewozowe według cennika ustalonego uchwałą Rady Miasta Tychy, sprzedaje bilety w dwóch własnych kolekturach oraz poprzez szeroką sieć kolektur ajencyjnych, a także kontroluje bilety w autobusach.
System biletów MZK Tychy proponuje szeroką gamę ulg, co umożliwia korzystanie z naszych linii także osobom gorzej sytuowanym.
Druki naszych biletów są zaprojektowane w ramach jednej linii wizualnej i jednocześnie są profesjonalnie zabezpieczone przed ewentualnymi fałszerstwami.

Obszar Sieci MZK Tychy

Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach organizuje komunikację dla miasta Tychy oraz dla 16 innych gmin, które przekazały Tychom, w drodze porozumienia, zadania związane z organizowaniem komunikacji zbiorowej. Są to gminy: Mikołów, Łaziska Górne, Orzesze, Ornontowice, Wyry, Kobiór, Lędziny, Bojszowy, Bieruń, Chełm Śląski, Imielin, Miasto Oświęcim, Gmina Oświęcim, Miedźna, Pszczyna, Mysłowice. Na zlecenie tych gmin organizujemy komunikację publiczną na ich terenie ale także, ze względu na konieczność zaspokajania potrzeb komunikacyjnych mieszkańców, wozimy pasażerów do sąsiednich miast takich jak Katowice, Gliwice, Żory i Ruda Śląska. Niestety miasta te nie partycypują w kosztach komunikacji organizowanej przez nas na ich terenie, co jest jedną z przyczyn znacznego obciążenia finansowego miasta Tychy i pozostałych gmin z nami współpracujących. Powyższa mapka obszaru sieci komunikacyjnej MZK Tychy pokazuje rozległy obszar południowej części aglomeracji Katowickiej zamieszkały przez ponad milion osób, na terenie którego przewozimy rocznie około 30 milionów pasażerów. Głównym celem powołania MZK było wprowadzenie do komunikacji miejskiej konkurencji gwarantującej obniżenie kosztów i poprawę jakości usług. Dawniej organizowaniem komunikacji miejskiej zajmował się przewoźnik dotowany z pieniędzy publicznych, który sam układał rozkłady jazdy i sam kontrolował jakość wykonywanych przez siebie przewozów. Po utworzeniu MZK, przewoźnicy zawierający umowy z MZK, także w ramach przetargu, konkurują ze sobą, a MZK sprawdza jakość świadczonych przez nich usług.
Rozwiązanie takie opłaciło się sowicie. Nie dość, że bardzo wysoka dotacja miasta Tychy do komunikacji miejskiej jest relatywnie niższa od dotacji jakiej potrzebowała komunikacja jeszcze 3 lata temu to, jak potwierdzają wyniki badań ankietowych, ocena funkcjonowania komunikacji miejskiej przez pasażerów jest coraz lepsza.

Jednostka Budżetowa

Jednostka budżetowa jest jednostką organizacyjną Miasta Tychy nie posiadającą osobowości prawnej, działającą na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Bezpośredni nadzór nad MZK sprawuje Prezydent Miasta Tychy, który między innymi powołuje jego dyrektora. Jednostka budżetowa pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu.

Finansowanie komunikacji

Komunikacja miejska jest finansowana głównie z budżetu Miasta Tychy. Z jednej strony miasto powinno zapewnić możliwość podróżowania osobom o niskich dochodach (emerytom, rencistom, uczniom, studentom itp.), a z drugiej strony, miasto stara się niskimi cenami biletów komunikacji miejskiej skłonić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego, jako najbardziej pożądanego i ekologicznego sposobu podróżowania.
Dotacja do komunikacji gmin współpracujących z MZK jest stosunkowo wysoka. Wynika to między innymi z konieczności przewożenia pasażerów na teren tych sąsiednich gmin, które nie partycypują w kosztach komunikacji organizowanej przez MZK Tychy. I tak np. dotacja miasta Tychy do komunikacji zbiorowej od lat należy do najwyższych w całym regionie.

Konkurencja

Konkurencja to podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej, zapewniający racjonalizowanie kosztów i podwyższanie jakości usług. Dzięki powołaniu MZK, udało się wprowadzić konkurencję do komunikacji miejskiej. Nie jest to, co prawda, pełna konkurencja, gdyż nadal spółki gminne wykonują znaczną część zadań, ale jej pozytywne elementy można wyraźnie zaobserwować porównując obecną jakość usług komunikacyjnych z jakością tych usług przed powołaniem MZK.

Ciekawostki

  • Bilet okresowy

    Kupując bilet okresowy MZK Tychy pasażer sam wybiera dowolną datę rozpoczęcia jego ważności

  • Przesiadki

    Jednorazowe bilety MZK Tychy ważne do 20, 40 i 90 minut upoważniają do dokonywania przesiadek w trakcie trwania ważności biletu

  • NOWOŚĆ W TARYFIE: w sobotę, niedzielę i święto bilet:

    normalny ważny do 90 minut oraz normalny dobowy uprawnia dwie osoby do przejazdu w czasie ważności biletu,
    normalny okresowy uprawnia rodziców, dziadków lub prawnego opiekuna do bezpłatnego przewozu dziecka/ci w wieku do 16 roku życia na obszarze ważności danego biletu

  • Kasowanie biletów telefonem komórkowym

    W momencie wdrożenia Tychy były pierwszym miastem w województwie śląskim, w którym pasażerowie otrzymali możliwość zakupu biletów przy pomocy własnego telefonu komórkowego

  • Ilość obsługiwanych przystanków

    Autobusy i trolejbusy wykonujące pracę przewozową na zlecenie MZK Tychy obsługują łącznie 1146 przystanków, w tym 317 na terenie miasta Tychy

  • Tyskie trolejbusy

    Tychy są jednym z czterech miast w Polsce, w którym kursują trolejbusy. Trolejbusy kursują także w Lublinie, Gdyni i Sopocie

  • Ilość obsługiwanych linii

    Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach aktulnie obsługuje 61 linie, w tym 55 autobusowych i 6 trolejbusowych

  • Jednorazowy bilet pomarańczowy

    Jednorazowy bilet pomarańczowy jest jedynym jednorazowym biletem
    w Polsce, który umożliwia podróżowanie komunikacją miejską i pociągiem

  • Serwis internetowy MZK TYCHY

    Strona MZK Tychy nieprzerwanie działa od 21.02.2000 roku. Była jedną z pierwszych tego typu stron w Polsce – stąd wyjątkowo sympatyczna domena  🙂

Kontakt

Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach
Al. Marszałka Piłsudskiego 12
43-100 Tychy

email: poczta@mzk.pl
tel.: (32) 219 38 20 22, 219 36 79 80
fax: 219 38 22

2010 Wszelkie prawa zastrzeżone